2010. június 17., csütörtök

Pita sült zöldségekkel

Egyik nagy kedvencem volt a fogyókúra időszakában.
Az ihletet két forrásból merítettem: egyrészt anyósom tálalt fel egy családi grillezésen ilyen sült zöldségköretet a húsok mellé, másrészt, még évekkel ezelőtt egy olasz autós büfében ettem egy olyan szendvicset, amiben csak sült padlizsán, némi rukkola és valamiféle öntet volt.

Ha mégsem akarjuk pitába vagy tortillalapba tölteni, meg nem akarunk bajlódni a fűszeres joghurttal sem, akkor tehetünk hozzá újkrumplit, és önmagában is egy könnyű ebéd lesz.

(hozzávalók 4 személyre)

Sült zöldségek

  • 2 kisebb padlizsán
  • 2 kis cukkini
  • 25 dkg csiperke
  • 1 bögre aprított paradicsom konzerv, vagy 4-5 szem friss, nyári paradicsom
  • 1 kaliforniai paprika
  • 1 zöldpaprika
  • 4 fej lilahagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 1/2 citrom leve
  • 1 dl száraz fehérbor
  • 1 dl víz
  • só, bors, oreganó, bazsalikom, kakukkfű, őrölt római kömény

Egy tepsit kibélelünk sütőpapírral (el is hagyható, de akkor keményebb mosogatás vár ránk).
A padlizsánt, cukkinit hosszanti irányban négybe vágjuk, majd 1/2 cm széles szeletekre vágjuk. A lilahagymákat megpucoljuk, negyedbe, hatodba vágjuk és ujjunkkal kicsit szétbontjuk a gerezdeket. A fokhagyma gerezdeket is félbe- negyedbe vágjuk. A paprikát és, ha friss paradicsomot használunk, akkor azt is cikkekre-hasábokra vágjuk. A nagyobb gombákat is félbe, negyedbe vágjuk, a kicsiket egészben hagyjuk.
A zöldségeket beleöntjük a tepsibe, fűszerezzük, ráöntjük a bort, a citromlevet, a vizet, kézzel jól átforgatjuk az egészet és kb. 40 perc alatt 200°C-on (egyszer-kétszer átkeverve) megsütjük.


Fűszeres joghurt

  • 5 dl joghurt
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 körömnyi gyömbér reszelve vagy egy kk őrölt gyömbér
  • 1 tk római kömény
  • 1 tk kurkuma
  • 1 chili felaprítva (elhagyható)
  • só, bors 
  • friss zöldfűszerek felaprítva: petrezselyem, menta, koriander (de lehet petrezselyem, bazsalikom is vagy bármi, amit szeretünk)

A hozzávalókat összekeverjük, és minimum egy órára hűtőbe tesszük.

Összeállítás:
A pitákat előmelegítjük és félbe vágjuk. A pita aljára egy marék rukkolát teszünk, rákanalazzunk a joghurtból és a zöldségekből, majd a tetejére mehet megint egy kis rukkola.
Ha "tisztán" akarjuk enni, és nem akarunk úgy kinézni, mint egy kismalac, akkor lehet a "dönner tányér" módjára mindent tányérra szedni és késsel-villával, úri módon megenni.
Én szendvicsben szeretem, malackodva....

Most kivételesen a pitát is én sütöttem hozzá, mert csak fagyasztottat kaptam volna, azt meg nem szeretem. Így előkerestem Fűszeres Eszter pita receptjét, beizzítottam a pizzakövemet és megcsináltam. Olyan lett, amilyennek a piták nagykönyvében meg van írva, könnyű, nagy zsebbel, és ahogy illatozott sütés közben.... És a Zuram, aki amúgy soha nem eszik a bolti pitából, most sült zöldség nélkül is lelkesen falta a maradék pitákat, egyszerűen csak szendvicsnek megcsinálva, olasz szalámival, majonézzel, némi salátával, paradicsommal...
Ugyanakkor nem állítom, hogy ezentúl mindig sütni fogom a pitát, sosem készen venni... mert bár a végeredmény valóban jobb, mint a kész pita, azért a macera is rengeteg vele (a munka maga nem sok, mert szakaszos, csak sokáig tart): délelőtt fél tizenegykor tettem oda a kovászt (ez volt a pita készítés első lépése), és negyed háromkor vettem ki a sütőből a kész pitákat, amikor már mindenki szeme kopogott az éhségtől.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése