2010. május 19., szerda

Pizzasütés otthon

Nem is annyira a receptre magára akarok kitérni, szerintem arra szinte mindenkinek megvan a sajátja, amire esküszik, hanem a hogyanra.
Hiszen az otthoni pizza másik sarkalatos pontja, hogy próbáljuk reprodukálni a kemence körülményeit... ami nyilván soha nem fog teljesen sikerülni.

Jó pár éve már, hogy olvastam a külföldön, borsos áron kapható pizzakövekről, melyen a pizzát a saját sütőnkben is szinte pizzéria minőségűre süthetjük.
Aztán (kövezzetek meg, de én sok mindenben bírom) egy Jamie Oliver könyvben (talán az Olasz kaják-ban) olvastam egy ötletet tőle, hogy a sütő aljába vagy méretre szabatott vastag márványlapot, vagy ha nincs, akkor tetőcserepet kell rakni.
Mondjuk, a zseniális Jamie, ahogy a pizzastein-t áruló netes boltok sem világították meg azt az állításukat, amitől szerintük jobb az így készült pizza, hogy hogy a csudába tudna egy darab kő/cserép/márvány magasabb hőmérsékletet csinálni a sütőben, mint annak a maximum hőfoka?
A fotón ábrázolt kis darab márványocska (vagy gránitocska?) 12,5 kiló, elég megemelni ;-).
Ezt kaptam pár éve apósomtól, akinek valamilyen ismerőse van egy nagy sírkövesnél, így kipróbáltam a pizzasütést a módszerrel, és abszolút bevált.
(legalábbis az olyan pizzához, amit mi szeretünk: ennek vékony a tésztája, és kevés rajta a feltét, magyarán az az igazi olasz típus)
A módszernek egyetlen hátulütője, hogy egy, maximum két pizza sülhet egyidőben, de mivel  rövid a sütési idő, ezért az éhesek nem halnak éhen, csak épp nem tudunk egyszerre nekikezdeni a pizzázásnak.


PIZZA

a tésztához
  • 50 dkg liszt
  • 2,5 dl langyos víz
  • 2,5 dkg élesztő
  • 1-2 ek olaj (oliva)
  • 1 tk só
  • 1 kockacukor
  • oregano, bazsalikom
a mártáshoz
  • 1 doboz olasz hámozott paradicsom
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1-1 tk oregano, bazsalikom, rozmaring
  • só, bors
ízlés szerint:
mozzarella, cheddar és egyéb feltétek

A művelet azzal kezdődik, hogy berakom a követ a sütő aljába, és feltekerem a sütőt a maximumra, ami nálam 280°C. Mire bemelegszik a kővel együtt, épp elkészül a kelesztéssel együtt a tészta.
A kockacukrot elkeverem a langyos vízbe, ebbe morzsolom az élesztőt, és hagyom felfutni. A lisztet kicsit felmelegítem (mikróval vagy a kenyérsütőgép melegítő funkciójával), beleteszem a sót, olajat, hozzáöntöm az élesztőt, és dagasztani kezdem.
Én kenyérsütőgéppel csinálom, azzal 20-25 perc. Hagyom a duplájára kelni (40-60 perc), és még egyszer dagasztom.
Ezalatt megcsinálom a mártást: a felmelegített olajon megfuttatoma  fokhagymát, felöntöm a paradicsommal és fűszerezem. előkészítem a feltéteket.
A tésztát négyfelé osztom, és pizzalapokká nyújtom őket (én tenyérrel szoktam, nem sodrófával)
A pizzalap alját lelisztezem, a tetejét megkenem a mártással (a szélét nem), erre megy a feltét, ízlés szerint. Alulra kétféle sajt (mozzarella és valami jó olvadós fajta, pl. cheddar), erre mehet többi, kinek, kinek ízlés szerint: a sonka, vagy kolbász (vékony karikára vágva), karikára vágott paradicsom, kaliforniai paprika, szeletelt nyers gomba, kukorica, ananász, tojás (ráütöm egészben), olivabogyó, bármi... bár, szerintem a kevesebb több, a mártásra, sajtra én magam ritkán teszek két dolognál többet.
Úgy szoktam, hogy kis tálkákba rakom őket fajtánként, és mindenki megcsinálja a magáét.
A sütő a kővel tehát eddigre bemelegedett, a kőre teszem a megpakolt pizzát (valami "lapátként" használható eszköz hasznos lehet, én vágódeszkát szoktam kinevezni erre), és 6-8 perc alatt (ha valaki nagyon sülten szereti, 10 perc alatt) készre sütöm.
Ha sokan vagyunk, akkor egy rácsra, a lehető legközelebb a kőhöz egy sütőpapírt rakok, és erre megy a másik pizza. Ennél több, én úgy tapasztaltam, már nem garantálja ugyanazt a minőséget.
A kész, meleg pizzára mi szoktunk még tenni friss bazsalikomot, rukkolát, olivabogyót, de ez is ízlés dolga.

Ha megsültek a pizzák, és lezártam a sütőt, órákba telik, mire a kő annyira visszahűl, hogy meg tudjam fogni és kiemelni.
Kenyérsütéshez is jó szolgálatot tesz!

Update: micsoda véletlen, ülök este a kanapén, párom kapcsolgat, és a TVPaprikán egyenest Jamiebe botlunk, ahogy a pizzakőről beszél. Íme a videó (a Youtube-on természetesen megnézhető a pizzás rész 1. és 3. fele is, ez csak az, amiben magáről a kőről, gránitról van szó):

1 megjegyzés:

  1. Szia, tudnal nekem segiteni,sutokovel kapcsolatban, ugyanis en vettem egyet, de a pizza nyers marad nem sul at rendesen probaltam tobbfele modszerrel sutni , de egyik sm valt be( sutes elott felmelegitem a kovet, max hofokon, nem nagyon vastag a teszta, a teteje szepen megsul, holyagos a teszta, de megis nyers marad, sot az alja feher,probaltam csokkenteni a hofokot lassabban sutni, de ez sem valt be, elosutottem a tesztat, igazabol sehogysem jo)elektromos sutom van, es csak holegkeverest tudok allitani, ezzel lenne a gond? minden mas nagyon szpen sul a sutoben, kiveve, ha a kovet hasznalom. A teteje sokkal sokkal szebbre sul, mint ha tepsiben sutnem, de az alja belseje nyers. A kohoz tartozo tajekoztatoban nem sok minden volt, csak a tisztatasrol eshogy maximum hofokon hasznaljam. Tenyleg megrpobaltam mindenre odafigyelni, de megsem sikerul, kerlek segits megfejteni mi a baj!!!Elore is nagyon kosoznom:Moncsi

    VálaszTörlés