2010. július 5., hétfő

A görögök válasza a lasagne-ra

A Bazi nagy görög lagzi (és koppintása, a Danone reklám) óta tudjuk, hogy MINDEN a görögöktől származik. Lehet, hogy a lasagne-nak is görög őse volt, aki aztán -ha ízben nem is, de- hírnévben lepipálta szülőanyját?
Vagy ez is "csak" egy olyan étel, ami nagyon sok nép konyhájában létezik hasonló formában...

Ízeiben mindenesetre tökéletes kánikulai étel (nem hiába görög), ám sajnos nem csak a sütő megy miatta egy órát, de a tűzhely is serénykedik rendesen, mire minden összeáll hozzá.

Ezért úgy terveztem, hogy ma reggel, még a hőség kitörése előtt elrendezek mindent, és mivel -ellentétben más tészta ételekkel- ez akár hidegen vagy újramelegítve is nagyon finom, a hőtermelő részét letudom korán. De persze ember tervez, Isten végez. Hátramentem a veteményesbe a szükséges zöldekért, és ott ragadtam...
Már napok óta sóhajtozva nézegettem, hogy az elmúlt napok "esőre napocska" időjárása miatt a veteményes merő egy gaz, meg, hogy felmagzott a rukkola, a koriander, a mángold. Én meg olyan vagyok, hogy egy darabig sóhajtozom, aztán - akár a leghülyébb időpontban is- elszakad a cérna, és akkor azonnal rendet kell vágni....
Tehát a langymeleg reggelen főzés helyett kigazoltam meg rendbe szedtem a kiskertet, és bő másfél óra múlva jutottam vissza a csokor petrezselyemmel, mentával, oregánóval a konyhába...

Pastitsio
hozzávalók 6-8 személyre


paradicsommártáshoz:
75 dkg darált marhahús
1 doboz olasz paradicsom konzerv 
(vagy 1/2 kg lucullus paradicsom)
1 nagy doboz sűrített paradicsom
1 fej hagyma
2-3 gerezd fokhagyma
2 dl vörösbor
1 rúd fahéj
1 babérlevél
1 ek olivaolaj
1 nagy csokor petrezselyem
1 ek menta
pár szál oregánó
só, bors


sajtmártáshoz
5 dkg vaj
5 dkg liszt
7 dl tej
őrölt szerecsendió, bors, só
10 dkg reszelt keménysajt, pl. parmezán
4 tojássárgája


1 csomag "lyukas" tészta (makaróni vagy penne, bucatini, rigatoni...(olasz foci drukkereknek Luca Toni..elnézést) bár nálam most csak sima spagetti volt itthon és abból készült
4 tojásfehérje
1 ek zsemlemorzsa

Az olajat felforrósítom és megpirítom benne a felkockázott hagymát, rádobom a fokhagymát, majd a marhahúst. Folyamatosan keverem, hogy a hús jól átpiruljon és ne legyen csomós. Ráöntöm a bort, pár percig így forralom, hozzáadom a fahéjat, babért, sózom, borsozom és hozzáöntöm a paradicsomot (a konzervet vagy a friss felkockázottat és a sűrített paradicsomot). 15-20 percig főzöm. A zöldfűszereket apróra vágom, és miután lezártam a lángot a ragúhoz keverem.


A tésztát előírásszerűen felrakom főni.
A vajat felolvasztom, liszttel megszórom és folytonosan keverve addig sütöm, míg kifehéredik a liszt (ha barnul, az már nem jó, mert akkor annak íze érződik a mártáson) Több kisebb adagban felöntöm a tejjel, és sűrűre forralom. Fűszerezem szerecsendióval, borssal, sóval, hozzáadom a sajtot reszelve és elkeverem. Hagyom kicsit hűlni, majd gyors mozdulatokkal elkeverem benne a 4 tojássárgáját.
A tésztát leszűröm, visszateszem a főzőfazékba. Egy tálkában kicsit felverem a megmaradt tojásfehérjéket (nem kell keményre, csak fehér színe legyen) és összeforgatom a tésztával.
Egy nagy és mélyebb tepsit kiolajozok, ráterítem a tészta felét. Szépen egyenletesen elosztom rajta a ragút és azon a tészta másik felét (esetleg lehet a rétegek közé némi sajtmártást is tenni). A sajtmártást a tetejére simítom. Vékonyan megszórom zsemlemorzsával, vagy akár sajttal is.
175°C-on egy órát sütöm, sajttal megszórva magában vagy salátával tálalom.

Melegen, langyosan, de hidegen is nagyon finom, akár egy piknikre is elvihető, szépen felkockázva, ugyanúgy, salátát adva mellé.
Nekem, ahogy a fotókon is látszik, most kicsit kevés lett a ragú. Ez frissen nem számít, viszont annak garanciája, hogy hidegen és újramelegítve is finom legyen az, hogy jó vastag legyen benne a húsos-paradicsomos réteg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése